3 nap alatt 2 MLM-es cég talált meg elmondásuk szerint fantasztikus munkalehetőséggel. Az ajánlatok elsőre valóban kihagyhatatlannak tűntek, azonban a felszín megkapargatása más megvilágításba helyezi az egész ügyet.
MLM a Multi-Level Marketing, azaz a több szinten folyó marketinget jelenti. A rendszer lényege, hogy a szokásos marketing és terjesztésre az adott cég nem költ, hanem mindezt a csatlakozókon keresztül költséghatékonyabban teszi: az újonnan csatlakozó profitál a termékek eladása, valamint új terjesztők bevonzása után is. (Az elképzelést egyébként sok cég alkalmazza, itthon talán az Avon, a Herbalife vagy a Forever Living Products (FLP) vált legismertebbé.)
A toborzók (később kapcsolattartók) szívmelengető nyitással kezdik legtöbbször potenciális partnerük becserkészését, akiben a különlegesség érzését keltik kiválasztottsága miatt, majd egy találkozóra invitálják, melynek keretei között bemutatják a céget és termék(ek)et, valamint a lehetőséget a csatlakozáshoz. Ilyenkor hangzanak el a sablonszövegek, melyek szerint „fantasztikusan nő a cég, így biztos a vállalkozás”, ha csatlakozol, „a magad ura leszel”, mindez nagyon kényelmes is, hiszen „nem kell elmenned a munkahelyedről, kiegészítő keresethez is juthatsz”, „csak rajtad áll, mennyit keresel”, valamint „kötetlen munkaidő, bárhonnan lehet dolgozni, csak egy telefon kell hozzá”. Mindehhez jön egy pozitív, befogadó és támogató közösség érzete, valamint a nyomás, miszerint az ajánlat valóban kihagyhatatlan, így nemet fölösleges és logikátlan lépés lenne mondani. Ennyire tökéletes rendszer azonban nem létezik.
Hol van tehát a hiba?
Anyagilag pórul járunk
A résztvevők 99%-a veszít az ilyen rendszereken, hiszen az egész elképzelés az újonnan beszállók dolgoztatására van kiépítve: tegyük fel, ha valaki elkezdi, s bevonz 10 új embert, a kezdő járadékot kap a 10 ember után és a saját maga által eladott termékek után is profitál. Ha aközül a 10 ember közül mindenki bevonz újabb 10 dolgozót, akkor az első ember 10×10+10, azaz 110 ügynök munkája, valamint a saját eladása után profitál. A rendszer működése így könnyen felrajzolható piramisként, bár a betiltott piramis-cégektől különböznek – legtöbbször csak annyiban, hogy valóban áll egy termék a cég mögött. Mivel a munka elkezdéséhez még fizetnie is kell a nagyratörő, céltudatos fiatalnak, könnyen érthető tehát, hogy az egész játszmában összesen 1%-unk van arra, hogy ne veszítsünk pénzt – profitról pedig még nem is beszéltünk.
Viszlát család és baráti kör!
Mivel az egész arra épül, hogy a csatlakozók is vonzzanak be embereket, ők ismerősi (legtöbbször család és barátok) körben kezdik el promózni a termékeket. Ennek következménye, ha valaki nem működik együtt, attól elhidegül az eladó, illetve a személy kommunikációja borzasztóan egysíkúvá válik, hiszen a termékhez aktivitás alapján fűzi érdeke.
Búcsú a jókedvtől és szabadidőtől
Bár az MLM-rendszer egyik legmegkapóbb része, miszerint az ember saját maga ura lehet, ez nem valósul meg. A csatlakozóknak rendszeresen megbeszélésekre kell járniuk, ami nem csupán időrabló, de személyes összeülések esetén a tárcájukba is bele kell nyúlniuk. Mindehhez az elején csábosnak tűnő támogató csapat érzése eloszlik, a csatlakozóknak újra és újra tapasztalniuk kell, nem tudnak az elvárásoknak megfelelni. Az, hogy az elvárások irrelálisan magasak (hiszen a fentebb szinteken lévők profitálnak minden egyes eladásából, így a léc folyamatos emelése érdekük), csak keveseket érdekel.
Félreértés a pozíció körül
Vonzó tulajdonság, ha az ember cégtulajdonos lehet, azonban hiába hangoztatják büszkén egy-egy ilyen céghez csatlakozók, ettől még nem lesz igaz. Azzal kell szembesülniük, egy olyan terméket szeretnének (legtöbb esetben értékesítői tapasztalat nélkül) eladni, melyre nincs ráhatásuk, s ők cégtuladonosság helyett csak külső vállalkozók. A csatlakozó nem szólhat bele a termék fejlesztésébe, annak piaci árába, de még saját jutalékába vagy más, a céget vagy a terméket érintő kérdésbe. A légy a magad ura címszó így újra csorbul. Továbbá ne felejtsük, a networking, a terjesztés és eladás egy szakma, ami legtöbb esetben teljesítmény alapú bónusz-rendszerben működik a pozitív motiválás érdekében – egy MLM-cég esetében nemhogy képzést nem kapnak a csatlakozók (egyes cégek kínálnak tanulási lehetőséget, melynek költségeit a csatlakozó állja), de biztos fizetésre sincs garancia, azt kiegészítő bónuszokat pedig végképp elfelejthetjük. Érdemes továbbá megjegyezni, a külsős vállalkozót könnyen bajban hagyja a cég, melyet jogi felelősség nem terhel, ha a vállalkozó tranzakciói során valami félrecsúszik. Ilyen hibáknak egy túlfűtött esete, mikor a vállalkozó adósság spirálba kerül, ahonnan mindig a következő szállítmány jelentheti a rövid távú menekvést – hosszútávra azonban ez nem jelent megoldást.
A legkiszolgáltatottabbakon csattan
Otthonmaradó házastársak és szülők, valamint diákok esnek az MLM-cégek fókuszába, hiszen ők azok, akik sokszor unatkozhatnak, mellékkereset fogalmával be lehet vonzani. További célpontot jelentenek a krónikus betegek, akiket munkába visszaállási idő és a betegség közti pénzkeresési lehetőség varázsával igyekeznek becserkészni.
Bár egy-egy megkeresés után nagy tud lenni a nyomás (főleg, ha nem csoportos prezentáció, hanem négyszemközti beszélgetés keretei között zajlott a bemutatás), merjünk nemet mondani MLM-es megkeresésekre. Amennyiben kevésbé preferáljuk a személyes visszautasítást, esetlegesen időnk rááldozását a történetre, már a legelején is visszautasíthatjuk az ajánlatot: az MLM-toborzók ugyanis semmit sem hajlandóak elárulni a prezentáció előtt, a kérdéseket figyelmen kívül hagyják, egyedüli kommunikációjuk az ajánlat kihagyhatatlanságáról és a kiszemelt különlegességéről szól. Természetesen mint mindig, az éremnek most is két oldala van: nem minden MLM-cég célja vállalkozóinak kizsákmányolása, amennyiben egy kezdeményezést és annak hátterét szimpatikusnak tartjuk, kellő utánajárás után a csatlakozás logikus döntés is lehet. De ez a mi döntésünk, legyünk bátrak, s valóban mi hozzuk meg.