Oszd meg!


Régóta tervben volt egy diák-érdekképviseleti cikksorozat, azonban az Országos Diáktanács (ODT) felbukkanásával ennek most jött el igazán az ideje. Maruzsa Zoltán államtitkár ugyanis bejelentette, hogy az érettségit márpedig megtartják a vírus tetőzése másnapján, ezt pedig a diákok is támogatják, mivel 19-ből 17 ODT-s tag is erre ‘szavazott’. Nincs mit tenni, a Fidesz mindig mélyen meghajol a diákok akarata előtt. Csakhogy ez az indoklás ezer sebből vérzik, ahogy maga a Diáktanács is.

Kezdjük azzal, hogyan hazudik Maruzsa: az ODT tagjaitól megtudtuk, hogy nem volt szavazás az ODT online ülésén, pusztán a véleményét kérték ki a tagoknak. Nem ez az első eset, hogy az ODT-t a kormány a saját legitimációjára használja fel, ahogy az sem, hogy konkrétan behazudják a támogatásukat: Illyés Boglárka, a korábbi ifjúságért felelős helyettes államtitkár az ODT tiltakozó levele ellenére azt állította, hogy velük egyeztetve vette el a Fidesz a diákönkormányzatok véleményezési jogát (!) és szántotta be az alternatív iskolákat. Mikor ezzel kapcsolatban kérdőre vontam, elvette a felvételt készítő telefonom.

Hirdetések

Egy másik alkalommal a NAT helytartója, Hajnal Gabriella hazudta azt, hogy a NAT-ról egyeztettek az ODT-vel, mely szintén nem történt meg.

Az ODT szerepe tehát az, hogy a kormány ifjúságpolitikáját legitimálja, illetve legalább legitimitást lehessen hazudni általuk, mivel ezzel szemben nyíltan nem mernek valamiért a tagok tiltakozni. Nem véletlenül az ODT felépítése is ennek a szerepnek felel meg.

A 2017-ben alapított testületet gyakorlatilag az akkor még fontos (és létező) Független Diákparlament ellensúlyozására találták ki, mivel kommunikációs és képviseleti szempontból monopolhelyzetben volt a civil szervezet. Az ODT képviselőit az Országos Diákparlament képviselői közül választják ki szavazással, ezzel azt sugallva, hogy az ODP-t, és ezáltal a diákságot képviselik. A testület azonban, a tagok egy része és a kormány állításával ellentétben, hivatalosan nem képviseleti, hanem tanácsadói entitás. Ez az ambivalens státusz azt jelenti, hogy ’tanácsadónak’ minősíti az EMMI, ha arról van szó, hogy nem lehet saját Facebook oldala/honlapja vagy központi címe sem, viszont ‘képviseletinek’ amikor épp legitimáció kell tőlük. Az ODT ezen felül teljes titokban végzi munkáját, ülései nem nyilvánosak (ahogy az ODP-é sem), jegyzőkönyv, felvétel nem készül, egyedül egy rendkívül tömör ügyrend kerül ki a havi ülésekről az Oktatási Hivatal honlapján. A mostani ülésről azonban még csak ennyi sem került ki, azaz lényegében bármit és annak ellenkezőjét is elmondhatják a ’diákság képviselői’. Sőt, a testület magát nem is hívhatja össze, hanem pusztán az EMMI kegyén múlik, hogy lesz-e ülés. Az elmúlt három évben ezek nem változtak, habár gyakorlatilag semmi nem tartaná vissza az ODT tagokat, hogy más ügyrendet alkossanak.

Ami a hatékonyságot illeti, a 10 évnyi ODP javaslatokból az ODT 3 évnyi munkája során szinte egyetlen pontot nem tudott elfogadtatni a kormánnyal, illetve azt az egyet, amit igen (előrehozott érettségi), azt sem feltétlen az ODP hatására, mivel ezt sosem említették. Ezt a teljesítményt alapvetően gyengének értékelhetjük. A kormány egyébként persze más diákok véleményére sem ad, mivel alapvető célja az oktatási rendszer és a tudományos élet teljes leépítése, hiszen veszélyt jelentenek a kritikusan gondolkodó emberek az épülő diktatúrájukra és primitív demagóg politikájukra. Az elmúlt tíz évben ugyanis hiába tiltakoztak a diákok, szakmai szervezetek közösen a forráskivonások, a Köznevelési Törvény, a CEU ellehetetlenítése, a szakképzési rendszer átalakítása, az új NAT, az embertelen óraszámok, az egyházi iskolák aránytalan támogatása ellen, ezeket mind teljesen figyelmen kívül hagyták. Akkor miért nem számított a diákok véleménye? Most pedig hirtelen a diákszuverenitásra hivatkozva írják felül a szakmai szempontokat, mert kivételesen találtak egy megfelelő, velük egyetértő diákcsoportot, és ilyenkor persze rendkívül fontos az ő szempontjuk; ez a cinizmus és a képmutatás netovábbja.

Összességében az Országos Diáktanács habár olykor enyhén ellentmond a kormány oktatáspolitikájának, amikor teljes mértékben figyelmen kívül hagyják, esetleg hazudnak az álláspontjukról, azt zokszó nélkül és mosollyal tűrik. Üléseznek tovább, mintha mi sem történt volna, miközben olyan jelentős oktatáspolitikai eseményekre nem reagáltak, mint a CEU ellehetetlenítése, az FFF mozgalom, az új Nemzeti Alaptanterv kiadása vagy a szakképzési rendszer törvénytelen átalakítása. Saját honlapjuk, közösségi média felületük nem lehet. Nem csoda, hogy eddig senki nem is tudott róluk, még a cselédmédiában sem említették őket szinte soha.

Szép kis Patyomkinfalut épített magának a NER, és minden feladatra teremtett egy álszervezetet, az ODT pedig kisebb bakikkal, de ellátja feladatát, ráadásul teljesen ingyen. A jelen helyzetben pedig a kormány úgy tesz, mintha hirtelen adna a diákok véleményére, habár az érettségi megtartása nem kívánság kérdése, hanem járványügyi probléma. Ebben az esetben a járványügyi szakemberek állásfoglalása a mérvadó. Az Orvosi kamara szerint pedig az érettségi megtartása mindenképp kockázattal jár. Az ODT hibája ebben az esetben az, hogy nem tartózkodott a véleménynyilvánítástól, nem keresett alternatív opciókat a járványügyi szakemberekkel egyeztetve, amikkel kapcsolatban megkérdezték volna a diákokat. Így semmilyen szempontból nem tudtak megfelelni a kihívásnak.

Hitelesség: 2/5

Transzparencia 1/5

Hatékonyság 1/5

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük