Az emberek a világ minden pontján a digitalizálás folyamata felé fordultak és papírlap csak hébe-hóba akad a legtöbbünk kezébe. De vajon a száműzött papírlapok mellé tartoznak az étteremben (jó esetben) megtalálható étlapok is? Ebben a cikkben erre keresem a választ, egy magyarországi példával.
A gondolkodásomat megindító eset a fővárosban történt, országunk egyik legfőbb látványossága, a Parlament környékén. Azt hiszem senkinek nem kell bemutatni, mennyire népszerű ez a környék, nem csak a turisták, hanem a magyar emberek körében is. Úgy döntöttünk, hogy itt szeretnénk élvezni az október huszonharmadikai napos időt és ezzel nem voltunk egyedül, hiszen egy idős férfi is csatlakozott a mellettünk lévő asztalhoz ülve. Mi korábban már rendeltünk, így tisztában voltunk azzal, hogy csak online nézhetjük meg a menüt, egy QR kód segítségével. Ez számunkra, fiataloknak semmi problémát nem jelentett, hiszen mindig nálunk van a telefonunk, amin keresztül pár másodperc alatt elérhetjük, amit szeretnénk. A pincérnő személyesen közölte ezt az információt az idős úrral, miszerint a telefonján fogja csak megtalálni az étlapot, papíralapú lehetőséggel nem tudnak szolgálni senki számára. Az urat meglepetésként érte a dolog, majd elmondta a pincérnek, hogy neki nincsen okostelefonja és ha lenne, akkor sem tudná használni. A pincér hölgy bár készségesen felajánlotta a segítségét az úrnak a menülap megtalálásához, azonban ő a segítség elfogadása helyett inkább a fiatal lányt kezdte hibáztatni. A lány megakadályozva a további összetűzést, elmagyarázta az úrnak, hogy ő itt csak egy alkalmazott és nem avatkozik bele a vendéglátóhely úgynevezett filozófiájába. Az úr ezzel nem tudott megbékélni, majd úgy döntött, mielőtt távozik, megosztja velünk véleményét.
Egyet kellett értenem vele azzal, hogy nem mindenki számára komfortos az online térben való mozgás és sok esetben nem is lehetséges. Kikérte magának, úgy vélem jogosan, hogyha nincs okostelefonja, akkor nem kapja meg azt a lehetőséget, hogy igényei szerint kiszolgálják egy étteremben? Úgy vélte, alapvető jogaitól fosztják meg ezzel. Bár értem, a cég valószínűleg miért választotta ezt a megoldást az étlapokkal kapcsolatban, és biztosan nem ők az egyetlenek, azonban azt gondolom, hogy hiába nagyon előrehaladott ez a világ, pár hagyományos szokást is meg kell tudnunk őrizni. Például hiába feltételezik, hogy a kihelyezett QR kódok általi link segítségével a vendégek könnyen eljutnak az ital- és étlaphoz, az alábbi példa is bizonyítja, hogy ez nem reális. Környezetvédelmi szempontból felelős megoldásnak tartom, hogy például ár-vagy kínálat váltáskor nem kell újra gyártaniuk több tucat papírlapot, azonban ez akkor sem a megfelelő kivitelezés, hogy csupán a mobiltelefonra korlátozzuk a lehetőségeket. Például az idősebb vendégek esetén (mint az alábbi példa is mutatja) különösen hátrányos lehet, ha nem jártasak a digitális technológia világában és ez a vendéglátóhellyel kapcsolatos véleményüket és élményüket rombolja, egyúttal kitaszítottnak is érezhetik magukat.
Jelenleg Magyarországon nincs jogszabály arra, ami előírja, hogy kötelező a papír alapú étel-és itallap biztosítása, azonban fontos, hogy a vendégek valamilyen módon mégis hozzáférjenek. Úgy gondolom ezek elmulasztása sértheti a fogyasztók jogait. Fontosnak tartom, hogy azok az emberek, akiknek nincs okostelefonjuk vagy nem rendelkeznek széleskörű ismeretekkel azzal kapcsán, ne érezzék magukat diszkriminálva azáltal, hogy nem kapnak egyenlő lehetőséget arra, hogy hozzáférjenek az étlapokhoz. Úgy gondolom, hogy mivel nagyon előrehaladott ez a világ, sokan nem gondolnak bele abba, hogy a társadalom nem minden tagja rendelkezik azonos szintű képességgel az okoseszközök kapcsán. A vendéglátóhelyeknek törekedniük kell arra, hogy a lehető legtöbb vendég igényét kielégítsék, ezért fontos lenne a társadalom azon rétegének, akik nem vehetik vagy nem tudják igénybe venni okoseszközüket, ha nem is papíralapú, de más lehetőséggel szolgálni.
Azonban úgy gondolom érdemes más aspektusokat is megvizsgálni a történet szempontjából, így szemszöget váltva nézzünk egy, a környezet védelméért felelős nézőpontot. Először is azért lehet fájó pont 2024-ben a papír alapon megkapott étlap, hiszen több millió fa pusztul el ennek következtében, azt hiszem senkinek sem kell bemutatni ennek káros hatásait és következményeit. Tudniillik a papírgyártás nem csak az erdőket érinti, hanem az energia-és vízháztartást is nagy mennyiségben igénybe veszi. Rengeteg hulladék keletkezik azáltal, hogy sok étterem, kávézó kínálat váltás révén kénytelen kidobni az addig használt menüsort és újat készíteni, hiszen a vendégeknek mindig tisztában kell lenniük a legújabb választékkal. Természetesen találhatunk ezen probléma megoldására alternatívákat, ám az előbbi sztori ismeretében lényeges, hogy ezek ne diszkrimináljanak senkit és a környezetet is a lehető legkisebb mértékben szennyezzék. Az étlapok készülhetnének például újrahasznosított papírból, használhatnának a vendéglátóhelyek táblákat, amelyekre filctollal vagy krétával is lehet írni, aki pedig ragaszkodik a papíralapú lapokhoz, az kisebb méretben is gyárthatja, illetve az e-papír is jó megoldás lehet. Összességében példásnak tartom, ha valaki szerepet vállal abban, hogy megállítsa a környezet állapotának romlását és teljesen száműzi a papírt a vállalkozásából. Bár egy igencsak modern világban élünk, mégsem szabad elfelejtenünk azt, hogy még nem mindenki képes tartani ezzel a lépést.
Így hát QR kód vagy étlap? Hagyományos vagy zöld?
Fotó: Keegan Checks: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/etterem-uveg-szabadban-szabadteri-10032377/