Évente 20-25 ezer ember hal meg Magyarországon hirtelen szívhalálban, ez napi 70 embert jelent. Míg a kormánynak fontos, hogy mindenki (is) szüljön, valahogy az kevésbé zavarja, hogy rengetegen halnak meg fölöslegesen. A nyugdíjrendszernek könnyebb, persze. Éppen ezért nem meglepő, hogy az Unión belül nálunk a legmagasabb a rákos megbetegedések okozta halálozások száma, születéskor várható élettartam tekintetében csak négy EU-s ország rosszabb és hogy például a nemzetközi átlagnál háromszor több itthon az amputáció. Felmerülhet esetleg valakiben, hogy mi van akkor, ha az olyan kolosszusoknak, mint Kásler vagy Balog nem jutott egyszerűen eszébe, hogyan lehetne megmenteni az infarktustól elhulló honfitársainkat. Nos, én három évvel ezelőtt pont ennek megoldásán gondolkodtam, így a Független Diákparlament képviselőjeként megkerestem az EMMI-t az alábbi levéllel, melyben az újraélesztés-oktatás hiányosságaira hívtam fel a figyelmet, és ennek haladéktalan megoldását kértem. Sőt, elindítottuk a SzívÜgyed kezdeményezést, mely nyomást gyakorolt a döntéshozókra ebben a kérdésben.
Tisztelt Emberi Erőforrások Minisztériuma,
A Független Diákparlament, mint Magyarország legnagyobb civil diákképviselete egy újabb fontos ügyre szeretné ráirányítani a figyelmet. Önök, mint az oktatásért is felelős döntéshozók, nap mint nap szembesülnek azzal a feladattal, hogy a kor igényeinek, és a hazai sajátosságoknak megfelelően hogyan állítsák össze azt a tantervet, amelyet az iskolák tanulnak, és amely egységes, de mégis minden iskola- és településtípus a maga igényeihez szabhatja.
Egy dolog azonban kortól, és helyszíntől függetlenül mindig probléma, és minden esetben fontos lenne oktatni, ebben pedig jelenleg veszélyes hiányosságot érzünk. Hazánkban évente több, mint húszezer ember hal meg csak szívrohamban Magyarországon. Ez, a sajnos az EU-s átlagot is meghaladó szám jelentős mértékben csökkenthető lenne, ha az adott vészhelyzetben az illető környezete tudna újraélesztést végezni, mely kiterjedne nem csak a mellkaskompressziókra, hanem a mentésirányítással való kommunikációra, az újraélesztés megkezdésének pszichológiai akadályaira.
Az újraélesztés világnapja alkalmából az alábbi kéréssel fordulunk Önökhöz.
Diákképviseletünk úgy gondolja, ezt a leghatékonyabban úgy lehetne elérni, ha felmenő rendszerben bevezetnék a diákoknak az újraélesztés rendszeres oktatását, ezzel fokozatosan a felnövő generációt egy, ilyen vészhelyzetekben cselekedni képes nemzedékké lehetne kinevelni. Ennek hosszú távon hatalmas előnyét élvezné az ország, emberéletek százait lehetne megmenteni, melyet ha az egész közoktatásban bevezetnének, hosszú távon demográfiailag is érzékelhető hatással lenne. A halálozások csökkentése legalább olyan fontos diákképviseletünk szerint, mint a születésszám növelése.
Sajnos a diákság általánosan túlterhelt a bevezetett számos új tantárgy, a mindennapos testnevelés, az előrehozott érettségi lehetőségének hiányában szükséges számos magánóra, és egyéb okok miatt. Ezért véleményünk szerint nem a jelenlegi magas óraszám mellett, hanem azt átgondolva, abba integrálva lenne hasznos bevezetni az elsősegélynyújtás/újraélesztés készségét. Egyúttal a szükséges anyagi költségek véleményünk szerint átcsoportosíthatóak lennének, ha a tervezett lőterek helyett valósítanák meg. Gyilkolásra való tanítás helyett tanítsuk meg a diákokat életet menteni!
Azt kérjük, hogy azonnal valósuljon meg a Nemzeti Alaptantervben és a 110/2012. (VI. 4.) Kormányrendeletbe foglalt elsősegély-nyújtás, de minimum az újraélesztés oktatása félévi rendszerességgel középiskolai szinten, és hogy egy éven belül minden középfokú oktatási intézményben vezessék be ezt. A kormány eddig elmulasztotta a megfelelő források biztosítását az általa hozott intézkedések végrehajtásához, pedig ez kötelessége lett volna. Egy felmérés szerint 2013-ban az egyes intézmények tanulóik valamivel több, mint 8%-át érték el elsősegély-oktatással, addig 2015-ben 5%, 2017-ben ez az arány nem éri el a 2%-ot, tehát a rendelet bevezetése után csökkent ez a szám minimálisra. Továbbá szeretnénk, ha nem önkéntesek (például szabadnapos mentősök), hanem fizetett alkalmazottak tanítanák a szükséges ismereteket. Szakmai iránymutatásért a megvalósítás kapcsán kérem forduljanak a Semmelweis Egyetem Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás Klinikájához, akik már évek óta szorgalmazzák ennek a kérdésnek az oktatásba való integrációját, illetve hozzánk, akik diákoldalról segítenénk a digitalizáció és a fiatalok elérésének kérdéseiben. Nem késlekedhetünk tovább! Minden nap 55 magyar ember hal meg szívrohamban, és jelentős hányaduk gyors beavatkozás hatására megmenthető lenne! A Szív City alkalmazást üdvözöljük, azonban ez csak részben oldja meg a problémát!
Ez az ügy pártpolitikán, világnézeti hovatartozáson túlmutat, így örömmel vennénk, ha egy eszményi cél érdekében az országban egység és egyetértés alakulna ki ezzel a témával kapcsolatban, ez pedig most már Önökön múlik. Annak ellenére, hogy az eddigi kommunikációnk sajnos addig jutott, hogy egy felelős minisztérium minden alap nélkül „Soros bábszínházának” nevezi szervezetünket, hiszünk abban, hogy az emberéletek megmentése a konfliktusok fölött áll, számunkra legalábbis mindenképp. Mutassanak példát ezzel az együttműködéssel a jövő nemzedékeinek, csak Önökön múlik!
Ha esetleg mégsem értenek egyet az általunk vázolt helyzetelemzéssel, akkor kérjük Önöket, hogy részletesen mutassák be, hogy hány iskolában része a tananyagnak az újraélesztés, kik tanítják, hány embernek és milyen foglalkoztatási struktúrában.
Erre a levélre egy egyoldalas választ kaptam az EMMI-től, melyben leírták, hogy mindezt már tanítják három 2012-es rendeletnek hála; a statisztikára, felmerült problémára érdemi reakció nem érkezett. Habár valóban explicit rendelet írja elő az újraélesztés oktatását 2012-ből, ehhez semmivel nem járultak hozzá. A pedagógusképzésbe ez nem került be (szervesen semmiképp), forrásokat, eszközöket nem biztosítottak az intézményeknek, hanem teljesen magukra hagyták az iskolákat. Halásszanak egy mentőst, de ingyen, mert a KLIK nélkül egy krétát se lehet venni, és nemhogy erre nem ad pénzt, de volt hogy a fűtést se fizette ki. Nem mintha a rendkívüli tanári és tanulói terhek mellett ez az órarendbe reálisan beépíthető lett volna. Sok esetben persze az iskolavezetés dilettantizmusa is biztos közrejátszott a hiányos oktatásban.
Elérkezett azonban a 2020-as év, amikor is az Országos Mentőszolgálat bejelentette, hogy minden hetedikest megtanítanak újraéleszteni! De vajon akkor mi történt az iskolákban az elmúlt 8 évben? Hiszen az EMMI megmondta, hogy minden rendben… Egészen olyan érzése van az embernek, mintha a pofájába hazudtak volna.
Persze a mostani program is csak fél siker, habár valóban előrelépés. Felmerül a kérdés, hogy miért nem a mentősök vagy orvosok oktatnak a tanárok helyett, akik 4+4 órányi digitális, valamint gyakorlati képzéssel “alapszintű újraélesztés-oktató” minősítést kapnak. Mármint nem minden tanár, hanem 1542. Abból kiindulva, hogy Magyarországon 3601 általános iskola van, egy tanárnak a legideálisabb esetben is turnéznia kell két iskolában, de a valóságban az eloszlás ennél sokkal egyenetlenebb lehet. Az sem derült ki a Mentőszolgálat videójából, hogy a tanárok kapnak-e elengedhetetlen oktatási eszközöket vagy sem. Természetesen a tanárok minden jel szerint ingyen vállalnak magukra ezzel extra feladatokat, de kezdő nettó 130 ezerért ez el is várható. Az is kérdés, hogy vajon ez a képzési forma elégséges-e mások magabiztos oktatására. Az viszont egyértelmű, hogy az újraélesztést gyakorolni és ismételni kell. Így nem elég, hogy 13 évesen egyszer találkozik vele egy fiatal, ezt minden évben át kellene ismételnie, mely jelenleg nem biztosított. Esetleg a pedagógusképzésbe kellene integrálni. Erre már nem futotta az EMMI-nek.
Egyébként pedig miért került a kormánynak 8 évbe betartani a saját törvényeit? Miért hazudta az EMMI még 2017-ben is azt, hogy minden a legnagyobb rendben van, amikor egyértelműen sem az órarendi, sem a szakmai, sem a tárgyi feltételei nem voltak biztosítva az újraélesztés-oktatásnak? Hány embernek kellett meghalnia feleslegesen csak azért, mert a kormány inkább Mexikóban épített templomot 600 millióért, ahelyett, hogy összerakott volna egy ilyen programot évekkel ezelőtt, esetleg egy még hasznosabbat ? Miért nem szórja tele az országot félautomata defibrillátorokkal? egy templom árából 1200 darab jönne ki, 3 templom árából minden iskolába kerülhetne Magyarországon (ezt az udvari Országos Diákparlament is kérte, mindhiába). Semjén vadászkiállításából meg fél négyzetkilométerenként lehetne egy országszerte. Hogy mondhatja magáról egy kormány, hogy életvédő, amikor láthatóan még a saját törvényeit se tartja be alapvető életmentés érdekében.
A kormány programja felér egy beismerő vallomással. 8 év alatt jutottak el a minimum törvényi elvárást alulról súroló lépésekig, és nekünk ehhez kéne tapsikolnunk. Nem mindenkinek ilyen rövid ám a memóriája. Pozitívum viszont az, hogy jó eséllyel a nyomásgyakorlás hatására évek alatt, de eredményes lett a SzívÜgyed kezdeményezés.