Súlyos baleset történt szerda reggel az Árpád hídon, a Népfürdő utcai feljáró és az Árpád híd kereszteződésében, melyről a 24.hu számolt be. Egy biciklist ütöttek el, akit súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba. Mindez annál a felhajtónál történt, ahol már több biciklist is elütöttek az elmúlt években, ugyanis annak forgalomtechnikai kialakítása alkalmatlan a kerékpárút elsőbbségének biztosításához. Erről ráadásul az útszakaszért felelős Budapest Közút Zrt. évek óta tud, ugyanis a Fenntartható Demokráciáért Egyesület (a Millenna anyaszervezete) 2021-ben szakvéleményben jelezte a problémát, mégsem történt érdemi változás az ügyben.
A gond elsősorban az, hogy az autósoknak nem hívják fel kellőképp az autósok figyelmét a kerékpárút kereszteződésére. Itt nyolc tábla/jel fogadja az autóst, melyből kettő utal biciklisre, azonban ezek a táblák szabványosan negyedakkorák, mint a gyalogos-átkelőre utaló táblák. Az autósok így ezt a táblát nehezen veszik észre, és a gyalogosokra figyelnek, közelítéskor egyszer körbenéznek (ha egyáltalán), majd a hídra hajtanak, ráadásul azt gondolják, az elsőbbségadás-kötelező tábla a hídról jövőkkel szemben van (még ha látszik is, hogy védett felhajtósáv), nem a biciklisekkel. Ebből következik, hogy az egyenes szakaszon gyorsan, akár 30-40-el érkező bicikliseket nem veszik észre az autósok, nem néznek körül közvetlenül a kereszteződés előtt és áthajtanak rajta akár gyorsítva is. Ez pedig súlyos probléma, mivel mindkét út nagy forgalmú, nem véletlenül több baleset is történt itt az évek során.
Az egyikről balesetről még videó is készült:
Az egyesület javasolta, hogy kerékpárosokra figyelmeztető tábla kerüljön ki a kereszteződés előtt, illetve villogó sárga fényjelzést is kért. Ezen felül lassító rovátkák vagy bukkanó telepítését, továbbá stoptábla elhelyezését is indokoltnak tartotta. Egy ilyen forgalmú és kockázatú kereszteződésnél ugyanis minden lehetséges eszközt be kell vetni.
A kereszteződésben ráadásul eredetileg volt lámpa, azonban ezt leszerelték valamikor 2014 és 2019 között.
Az egyesület első levelét először teljes mértékben elutasították, a Budapest Közút nem tartotta indokoltnak bármilyen változtatás bevezetését. Mivel itt már többször is volt baleset, megkereste a szervezet a Budapesti Rendőr-főkapitányságot, hogy adatokat kérjen a csomópont baleseteiről, ők azonban illetékesség híján a Központi Statisztikai Hivatalhoz irányították. Viszont közben önszorgalomból elküldték a megkeresést a Budapest Közút Zrt. – nek is. Ezek után már hirtelen nem voltak teljesen elutasítóak, objektív szakmai véleményük megváltozott, és elhelyeztek egy bicikliútra figyelmeztető táblát a kereszteződés előtt, mely a legkonzervatívabb beavatkozás volt. Hiába jelezte az egyesület utána, hogy ez elégtelen megoldás, azt írta a közútkezelő, hogy „További beavatkozást nem látunk szükségesnek”.
Ráadásul közel sem ez az egyetlen veszélyes kereszteződés a hídnál: Az Árpád fejedelem útja és a Serfőző utca kereszteződésében szintén egyenes szakaszon gyorsuló autók keresztezték egy forgalmas bicikliutat, mindössze elsőbbségadás kötelező táblával biztosítva a forgalmat. Gyakorlatilag csak idő kérdése volt, hogy mikor következik be itt a tragédia: tavaly itt gázoltak el egy kerékpárost, aki belehalt sérüléseibe. Ezek után sárga keretezésű stoptáblákat helyeztek el, azonban továbbra sincs forgalomlassító küszöb, azaz bukkanó, vagy jelzőlámpa, mely valódi védelmet nyújtana az áthaladók számára. Természetesen a felelősség elsősorban a vétkes autósé. Azonban megfelelő megoldásokkal csökkenteni lehetne mind a figyelmetlen, mind a gyorshajtó autósok számát, ami jelentős kockázatcsökkenéssel járna.
Vajon hány biciklisnek kell meghalnia ahhoz, hogy a Budapest Közút Zrt. biztonságosabbá tegye a kereszteződéseket?
A közútkezelőtől megkérdeztük, hogy továbbra is indokolatlannak tartják-e a változtatást, amint választ kapunk, frissítjük cikkünket.