Oszd meg!


A vegánságot leggtöbben az étkezési szokásokban való változásokkal kötik össze, azonban ennél jóval összetettebb etikai és környezetvédelmi háttérrel rendelkezik.

A veganizmus nem egy diéta, hanem egy olyan filozófiai és életmódi irányzat,  amit egyre többen és többen képviselnek. Bárki megtalálhatja a számára legkedvezőbb utat, de a cél ugyanaz: állati eredetű termékek nélkül is tudunk kellő tápanyaghoz jutni, hogy egészséges életet éljünk.

Mi is a veganizmus?

Tisztázzuk mit is jelent pontosan vegánnak lenni. Akik a vegán életmódra törekednek, teljes mértékben elutasítják az olyan szolgáltatásokat és termékeket, amelyek állatokkal vannak összeköttetésben. 

Maga a vegán kifejezés 1944-ben fogalmazódott meg egy vegetáriánusokból álló csapat által, akik komolyabb lépéseket is tettek az állatvédelem ügyében. Az évek során a veganizmus filozófiája is erre épült. Az étrend mellett, a vegánok elkerülik a cirkuszokat és állatkerteket, nem használnak különböző állatokon tesztelt kozmetikumokat és állati bőrből készült ruhaneműket. 

Környezetvédelmi háttér :

A környezetvédőknek több szempontból is kedvező a vegán életmód, hisz tudósok által bizonyított tény, hogy a növényi ételek előállításának jelentősen alacsonyabb ökológiai lábnyoma van.

Elsősorban nem is az állattartással van a probléma, hiszen vannak esetek, amikor ez nem igényel különösebben hatalmas területeket. A gond ott kezdődik, hogy az ember által elfogyasztott állatoknak is szükségük van a táplálékra (a legtöbb esetben növényekre), amit szintén meg kell  termelni. Például 1 kg marhahús előállításához kb. 150 000 l víz szükséges, ennek  95%-99%-át csak a növények veszik fel, és nem a szarvasmarha issza meg. Ráadásul a takarmánynövények termesztése és a legelők rengeteg helyet vesznek el a természetes növénytakarótól. Mivel bolygónk népessége folyamatosan növekszik, egyre több mezőgazdasági területre van szükség, amit elsősorban erdőirtásokkal oldanak meg. Felmerül a kérdés: mi történik, ha elfogy a hely? Csak fokozza az állattenyésztés bűnlajstromát az, hogy a vele járó kibocsátott gázok szintén felelősek az üvegházhatás felborulásáért. A kérődző állatoknak köszönhető, hogy az elmúlt években a metántermelés jelentősen megugrott. 

Ezt az ördögi körforgást enyhíthetjük azzal, ha növényi étrendre váltunk, hisz akkor nagymértékben hozzájárulhatunk környezetünk védelméhez. 

Etikai háttér:

Az állatoknak ugyanannyi joguk van a boldog és szabad élethez, mint az embereknek. Az etikai vegánok hite és véleménye nem fog változni a későbbiekben sem, és elsősorban belőlük lesznek aktivisták. Ellenzik az állatok ellen folytatott brutalitást, és igyekeznek az emberiség figyelmét felhívni az állatok szenvedésére. Ipari állattartás borzalmainak egyike, hogy sok állatfaj egy összezsúfolt helyen várja halálát; egzotikus állati testrészek árusítása; és nem elsősorban azok az állatok, akiket csak azért tartanak, hogy az embereket szórakoztassák.

Étkezés:

A vegánok étrendjében nem szerepelnek a húsok (beleértve a halakat és kagylókat), a tejtermékek, a tojás és a méz sem. Több élelmiszer tartalmazhat állati összetevőket, mint ahogy azt legelőször gondolnánk, így érdemes odafigyelni és alaposan elolvasni a termékek hozzávalóit. Mindenesetre manapság abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy külön polcok vannak a boltokban a  vegán, laktózmentes és gluténmentes termékeknek is, így időt kímélve tudunk biztosra menni. Sok esetben még vegán feliratú címkével ellátott termékeket is vásárolhatunk.

Mit lehet enni akkor? Gyümölcsöket (banán, alma, körte), zöldségeket (répa, cukkini, zöldbab), olajos magvakat (mogyoró, dió) , gabonaféléket (kenyér, tészta), hüvelyeseket (bordó, lencse). Már egyéb alternatívák is elérhetőek, a lista végtelen. Az internet telis-tele van vegán receptekkel és tanácsokkal, amelyek mindenki számára betekintést nyújtanak a növényi étrendet követőknek. Tapasztalataim alapján némelyik fogás ,,veganizált” változata finomabb és laktatóbb, mint az eredeti, de ízlések és pofonok. A lényeg, hogy egyáltalán nem lehetetlen ínycsiklandozó ételeket készíteni csupán növényi eredetű alapanyagokból. Sokan úgy gondolják, a vegán étrend nem szolgáltat  elegendő mennyiségű vitamint és tápanyagot, amelyek a húsfélékben előfordulnak. Az igazság az, tartalmaznak, de nem akkora mennyiségben. Ha aggodalmaink vannak, érdemes ezeknek utánanézni vagy szakemberhez fordulni, mielőtt belevágunk.

Elindulni egy számunkra nem megszokott úton sosem egyszerű, hiszen nem egyik pillanatról a másikra tudunk megválni szokásainktól. Időt kell adnunk testünknek és új dolgokat kell felfedeznünk. Véleményem szerint nagy elhatározás és elszántság kell ahhoz, hogy valaki elkezdje ezt az életmódot. A vegánok kapnak hideget és meleget is, viszont vitathatatlan, hogy céljuk  becsületre méltó. Hírességek közül is egyre többen és többen térnek át rá és inspirálják a rajongóikat, mint például Jennifer Lopez és Jared Leto. Bátran kijelenthetjük: vagányok a vegánok.